1. Welcome


Εικόνα 1

Η ξενάγησή μας ξεκινά με ένα ταξίδι στο μέλλον. Παρακαλούμε περπατήστε προς το μοντέλο που δείχνει πώς θα μοιάζει ο ναός όταν ολοκληρωθεί. Να θυμάστε ότι η Sagrada Familia βρίσκεται ακόμη υπό κατασκευή. Στο δρόμο, θα ακούσουμε μερικά λόγια καλωσορίσματος από τον κ. Esteve Camps, Αναπληρωτή Πρόεδρο της Junta Constructora del Templo Expiatorio de la Sagrada Familia.

Καλώς ήρθατε στη Βασιλική της Sagrada Familia.

Η Sagrada Familia είναι ένας ναός εξιλασμού, χτισμένος αποκλειστικά και χάρη στις δωρεές και τις προσπάθειες χιλιάδων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο που, για πέντε γενιές και μέχρι σήμερα, έχουν βοηθήσει να γίνει πραγματικότητα αυτό το εξαιρετικό έργο, μεγαλοπρεπές έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα Antoni Gaudí. Ο πρώτος λίθος της Sagrada Familia τοποθετήθηκε το 1882. Με τα χρόνια, υπήρξαν πολλά υψηλά και χαμηλά σημεία στη διαδικασία κατασκευής, με κυριότερα το πρόσφατο κλείσιμο της βασιλικής και τη διακοπή των εργασιών για πάνω από ένα χρόνο λόγω της παγκόσμιας πανδημίας COVID-19.

Η Sagrada Familia καθαγιάστηκε το 2010 από τον Πάπα Βενέδικτο XVI, ο οποίος την ανακήρυξε μικρή βασιλική. Τον Δεκέμβριο του 2021 εγκαινιάσαμε τον Πύργο της Παναγίας. Με ύψος 138 μέτρα, είναι ο δεύτερος ψηλότερος από όλους τους κεντρικούς πύργους της βασιλικής. Στεφανώνεται από ένα δωδεκάκτινο αστέρι που ακτινοβολεί φως και ελπίδα στην πόλη της Βαρκελώνης και στον κόσμο.

Το τελευταίο ορόσημο στη διαδικασία κατασκευής ήταν η ολοκλήρωση των τεσσάρων μορφών του Τετράμορφου που στεφανώνουν τους πύργους των Ευαγγελιστών. Στη χριστιανική εικονογραφία, οι μορφές του Τετράμορφου αντιπροσωπεύουν τους τέσσερις Ευαγγελιστές, αφηγητές της ζωής του Χριστού: έναν άνθρωπο ή άγγελο για τον Ματθαίο, ένα λιοντάρι για τον Μάρκο, ένα βόδι για τον Λουκά και έναν αετό για τον Ιωάννη. Οι πύργοι των τεσσάρων Ευαγγελιστών και ο Πύργος της Παναγίας θα σχηματίσουν ένα φωτοστέφανο γύρω από τον πύργο που είναι αφιερωμένος στον Ιησού Χριστό, ο οποίος είναι ο επόμενος μεγάλος κατασκευαστικός στόχος που έχουμε θέσει.

Ελπίζουμε ότι ο χρόνος σας στη βασιλική θα είναι μια ευχάριστη και αξέχαστη εμπειρία.

Τώρα κι εσείς είστε μέρος της Sagrada Familia. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας.

Αυτός ο ηχητικός οδηγός περιέχει λειτουργίες επαυξημένης πραγματικότητας. Παρακαλούμε δώστε ιδιαίτερη προσοχή στους πίνακες πληροφοριών και ακολουθήστε τις οδηγίες.

2. The basilica's origins (Η προέλευση της βασιλικής)


Εικόνα 2

Σε αυτό το μοντέλο, μπορείτε να δείτε πώς θα μοιάζει ο ολοκληρωμένος ναός, ακριβώς όπως τον είχε σχεδιάσει ο Γκαουντί. Ο αρχιτέκτονας εντάχθηκε στο έργο το 1883, αφού δέχτηκε την παραγγελία από τον Πνευματικό Σύνδεσμο των Αφοσιωμένων του Αγίου Ιωσήφ. Εκείνη την εποχή, οι μόνες εργασίες που είχαν ξεκινήσει ήταν οι κίονες στην κρύπτη.

Ο Γκαουντί ήταν μόλις 31 ετών τότε. Θα εργαζόταν στο έργο μέχρι τον θάνατό του το 1926.

Ο Γκαουντί ξεκίνησε με ένα σχέδιο για μια νεογοτθική εκκλησία, αν και σταδιακά ενσωμάτωσε τις δικές του πρωτοφανείς οικοδομικές λύσεις.

Με μια ματιά μπορούμε να δούμε ότι το κτίριο έχει πυραμιδοειδή δομή. Με αυτό το σχήμα, ο αρχιτέκτονας ήλπιζε να υποδηλώσει τη σύνδεση μεταξύ του ανθρώπινου και του θείου.

Τώρα, σας προσκαλούμε να περπατήσετε γύρω από το μοντέλο και να ρίξετε μια ματιά και στις τέσσερις πλευρές.

Τρεις από τις πλευρές έχουν πύργους, ενώ η τέταρτη παρουσιάζει ένα ημικυκλικό σχήμα. Αυτή είναι η αψίδα. Επομένως, ο ναός έχει τρεις προσόψεις, καθεμία αφιερωμένη σε μια κομβική στιγμή της ζωής του Ιησού Χριστού: τη γέννησή του, τον θάνατό του και τη δόξα ή την αιώνια ζωή του.

Αυτό που βλέπετε είναι μια πραγματική «Βίβλος από πέτρα». Η Sagrada Familia είναι εμπνευσμένη από τα Ευαγγέλια και στοχεύει να μεταφέρει το πνεύμα της χριστιανικής πίστης σε ανθρώπους από όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από την εθνικότητα ή τις πεποιθήσεις τους.

Τώρα παρατηρήστε τους πολυάριθμους πύργους και τα διαφορετικά ύψη τους. Δεκατρείς από αυτούς έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα. Υπάρχουν τέσσερις στην πρόσοψη της Γέννησης, τέσσερις στην πρόσοψη των Παθών και τέσσερις πάνω από τη διάβαση, αφιερωμένοι στους τέσσερις Ευαγγελιστές, οι οποίοι στέφονται από τις φτερωτές μορφές των συμβόλων που παραδοσιακά συνδέονται με αυτά: το λιοντάρι για τον Μάρκο, το βόδι για τον Λουκά, ο άνθρωπος για τον Ματθαίο και ο αετός για τον Ιωάννη. Και τέλος, ο δεύτερος ψηλότερος πύργος ολόκληρης της βασιλικής: ο Πύργος της Παναγίας. Υψώνεται 138 μέτρα πάνω από το δάπεδο του ναού και στέφεται από ένα 12-άκτινο γυάλινο αστέρι. Την ημέρα λάμπει στις ακτίνες του ήλιου και τη νύχτα λάμπει σαν άλλο ένα αστέρι στο στερέωμα.

Όταν ολοκληρωθεί, η βασιλική θα έχει συνολικά 18 πύργους, ενισχύοντας την ήδη εντυπωσιακή αίσθηση της κάθετης κλίσης. Ο κεντρικός πύργος, αφιερωμένος στον Ιησού Χριστό, θα είναι ο ψηλότερος όλων, φτάνοντας σε ύψος 172,5 μέτρων. Περιβάλλεται από τους τέσσερις πύργους που τιμούν τους τέσσερις Ευαγγελιστές, αφηγητές της ζωής του Χριστού. Ο Πύργος της Παναγίας υψώνεται πάνω από την αψίδα. Για να φτάσουμε στο σύνολο των δεκαοκτώ, θα υπάρχουν δώδεκα ακόμη πύργοι αφιερωμένοι στους δώδεκα αποστόλους του Χριστού, τέσσερις σε καθεμία από τις τρεις προσόψεις, οκτώ από τους οποίους έχουν ήδη κατασκευαστεί.

3. Nativity Facade (Πρόσοψη της Γέννησης)


Εικόνα 3

Στέκεστε μπροστά στην πρόσοψη της Γέννησης. Ποια είναι η πρώτη σας εντύπωση καθώς την κοιτάτε; Σας εκπλήσσουν τα πλούσια γλυπτά και τα φυτικά μοτίβα;

Αυτή η πρόσοψη είναι αφιερωμένη στη Γέννηση του Ιησού και στα πρώτα χρόνια της ζωής του.

Με αυτή την έντονη αναπαράσταση της φύσης, ο Γκαουντί ήθελε να εκφράσει τη χαρά της δημιουργίας με την έλευση του Υιού του Θεού. Τώρα, βρείτε ένα σημείο όπου έχετε καθαρή θέα ολόκληρης της πρόσοψης.

Αν κοιτάξετε προσεκτικά, θα δείτε ότι η πρόσοψη χωρίζεται σε τρεις τριγωνικές πύλες, καθεμία από τις οποίες είναι αφιερωμένη σε ένα μέλος της Αγίας Οικογένειας, ή Sagrada Familia. Αυτή στα αριστερά,

γνωστή ως Πύλη της Ελπίδας, είναι αφιερωμένη στον Άγιο Ιωσήφ. Στα δεξιά έχουμε την Πύλη της Πίστης, αφιερωμένη στην Παναγία. Και στη μέση είναι η Πύλη της Φιλανθρωπίας, αφιερωμένη στον Ιησού Χριστό.

Η κεντρική πύλη είναι η ψηλότερη από τις τρεις. Αν κοιτάξετε ψηλά, στην κορυφή της κατασκευής θα δείτε ένα κυπαρίσσι. Αυτό είναι το «δέντρο της ζωής», σύμβολο φιλοξενίας και αιωνιότητας. Τα λευκά περιστέρια που σκαρφαλώνουν στα κλαδιά του αντιπροσωπεύουν τις ψυχές που έχουν επιτύχει τη σωτηρία.

Κοιτάξτε λίγο ψηλότερα τώρα. Εστιάστε στους πύργους και παρατηρήστε τις τρύπες που βλέπετε σε αυτούς. Σε τι μπορεί να χρησιμεύουν; Ο κύριος σκοπός τους είναι να προβάλλουν τον ήχο των κουδουνιών που στεγάζονται στο εσωτερικό τους. Ο Γκαουντί, μεγάλος λάτρης της μουσικής, οραματίστηκε τη Σαγράδα Φαμίλια σαν να ήταν «ένα μουσικό όργανο, ένα τεράστιο όργανο του οποίου η μουσική θα ακουγόταν σε όλη την πόλη».

Τα ψηλότερα μέρη των πύργων, οι κορυφές, είναι καλυμμένα με «πολύχρωμα ψηφιδωτά», χρησιμοποιώντας μια τεχνική που εφηύρε ο Γκαουντί που ονομάζεται «trencadis». Απεικονίζουν τα χαρακτηριστικά ενός επισκόπου: μίτρα με «σταυρό», κρεμαστό κόσμημα και δακτύλιο.

Αν χαμηλώσουμε τα μάτια μας στο έδαφος, θα δούμε ότι η κατασκευή συνεχίζεται και στις δύο πλευρές των πυλών. Αυτό είναι ένα τμήμα του «μοναστηριού που περιβάλλει τη βασιλική. Αυτή η πρόσοψη ήταν η μόνη που ο αρχιτέκτονας είδε ολοκληρωμένη στη ζωή του. Γνωρίζοντας ότι θα ήταν αδύνατο να ολοκληρώσει το έργο, ήθελε αυτή η πρόσοψη να χρησιμεύσει ως οδηγός για όσους θα συνέχιζαν το έργο μετά από αυτόν.

Τώρα, πλησιάστε για να δείτε τις λεπτομέρειες.

3.1. Sculptures (Γλυπτά)


Εικόνα 3.1

Ακριβώς πάνω από τη στήλη, βρίσκουμε τη Γέννηση του Ιησού, το κεντρικό θέμα από το οποίο πήρε το όνομά της η πρόσοψη. Η ομάδα αναπαράγει την εικόνα της παραδοσιακής σκηνής της γέννησης:

Ο Ιησούς, η Μαρία και ο Ιωσήφ, με ένα βόδι και ένα γαϊδούρι. Κοιτάζοντας δεξιά αυτής της ομάδας, βλέπουμε τους βοσκούς που έχουν έρθει να λατρέψουν το Βρεφοβρέφος Χριστός.

Στην απέναντι πλευρά, οι τρεις Μάγοι απεικονίζονται να φέρουν δώρα. Και το αστέρι που βλέπουμε πάνω από τη σκηνή της γέννησης, περιτριγυρισμένο από μουσικούς αγγέλους, είναι αυτό που τους οδήγησε στο ταξίδι τους από την Ανατολή.

Θα θέλατε να δείτε μερικά από τα πρώτα επεισόδια της ζωής του Ιησού; Στο κάτω μέρος της πύλης στα αριστερά, μπορούμε να δούμε την Μαρία να ιππεύει ένα γαϊδούρι με τον Ιησού στην αγκαλιά της. Ο Ιωσήφ στέκεται δίπλα της. Αυτή η εικόνα αντιπροσωπεύει τη φυγή της Αγίας Οικογένειας στην Αίγυπτο. Στην πύλη στα δεξιά, ακριβώς απέναντι και στο ίδιο ύψος, βρίσκουμε μια εικόνα του Ιησού με μακριά μαλλιά καθώς βοηθάει σε ένα ξυλουργικό έργο στο εργαστήριο του πατέρα του.

Δεν είναι εντυπωσιακός ο ρεαλισμός αυτών των μορφών; Ο Γκαουντί δούλεψε με πραγματικά μοντέλα, ανθρώπους από τη γειτονιά, ακόμη και μέλη της δικής του ομάδας. Έφτιαξε γύψινα καλούπια τα οποία χρησιμοποίησε για να δημιουργήσει τα πέτρινα αγάλματά του.

Τώρα κατευθυνθείτε προς την είσοδο στην πύλη στα δεξιά, την Πύλη της Πίστης. Στο εσωτερικό, στο τέλος του διαδρόμου, μπορείτε να επισκεφθείτε μέρος του μοναστηριού που περιβάλλει τη βασιλική.

3.2. Rosary Cloister (Μοναστήρι του Ροζαρίου)


Εικόνα 3.2

Το μοναστήρι της Sagrada Familia, για το οποίο θα μάθουμε περισσότερα αργότερα, είναι αφιερωμένο στην Παναγία. Το μέρος όπου στέκεστε τώρα είναι γνωστό ως Μοναστήρι του Ροδαρίου.

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι αναμφίβολα η πύλη. Η πλούσια διακόσμησή της θυμίζει την Πρόσοψη της Γέννησης. Όλα τα γλυπτά φιλοτεχνήθηκαν από τον LlorenQ Matamala i Pinol, προσωπικό φίλο του αρχιτέκτονα και έναν από τους κύριους συνεργάτες του. Η πιο σημαντική μορφή είναι η Παναγία του Ροδαρίου, που βρίσκεται στην κορυφή. Δίπλα της βρίσκονται ο Άγιος Δομίνικος και η Αγία Αικατερίνη, οι οποίοι διέδωσαν την προσευχή του Ροδαρίου στην Ευρώπη. Παρακάτω, εκατέρωθεν των ξύλινων θυρών, βλέπουμε απεικονίσεις των πατριαρχών, των βασιλιάδων και των προφητών.

Από αριστερά προς τα δεξιά: Δαβίδ, Σολομών, Ισαάκ και Ιακώβ. Ολόκληρη η σκηνή πλαισιώνεται από ανάγλυφα τριαντάφυλλα.

Στο αριστερό μέρος του τοίχου, ακριβώς δίπλα στον βασιλιά Δαβίδ, ένας ετοιμοθάνατος γέρος ευλογείται από τον Ιησού, τη Μαρία και τον Ιωσήφ, αντιπροσωπεύοντας τον θάνατο των δικαίων. Στις βάσεις της μπροστινής αψίδας, άλλες μορφές συμβολίζουν πειρασμούς που ξεπεράστηκαν μέσω της παρέμβασης της Παναγίας. Στα αριστερά, μια γλυπτή φιγούρα με ανθρώπινο πρόσωπο και ουρά ψαριού προσφέρει σε μια γυναίκα ένα σακουλάκι με κέρματα, που αντιπροσωπεύει την απληστία. Στα δεξιά, ένας άντρας λαμβάνει μια βόμβα από ένα τερατώδες πλάσμα που αντιπροσωπεύει τη βία.

Βγείτε έξω, βγαίνοντας από την ίδια πόρτα από την οποία μπήκατε, και αντικρίστε ξανά την πρόσοψη.

Περπατήστε προς τις κεντρικές πόρτες. Παρατηρήστε τις δύο χελώνες που κρατούν ψηλά τις κολόνες της πύλης. Σας φαίνονται ίδιες; Αυτή στα αριστερά, που είναι η πλευρά που είναι πιο κοντά στη θάλασσα, έχει πτερύγια.

Ωστόσο, αυτή στα δεξιά, η πλευρά που είναι πιο κοντά στα βουνά, είναι χελώνα ξηράς, επομένως έχει πόδια αντί για πτερύγια.

3.3. Nativity Doors (Πόρτες της Γέννησης)


Εικόνα 3.3

Οι πόρτες μπροστά σας τοποθετήθηκαν μόλις πριν από λίγα χρόνια. Είναι δημιουργία του Ιάπωνα γλύπτη Etsuro Sotoo, ο οποίος εργάζεται στον ναό από το 1978. Ο καλλιτέχνης δημιούργησε επίσης μερικά από τα γλυπτά που κοσμούν αυτήν την πρόσοψη.

Για να εναρμονιστούν οι πόρτες με το περιβάλλον τους, ο Sotoo τις γέμισε με φυτικά μοτίβα. Παρατηρήστε τα πολλά διαφορετικά είδη φυτών και εντόμων που αντιπροσωπεύονται εδώ.

Είστε έτοιμοι να μπείτε στη βασιλική. Σας υπενθυμίζουμε ότι αυτός είναι ένας ιερός τόπος και σας ζητάμε να είστε σεβαστικοί καθώς τον εξερευνάτε. Αφήστε τη μουσική να καθοδηγήσει τα βήματά σας. Να είστε δεκτικοί σε όλες τις αισθήσεις που σας περιμένουν μέσα.

4. The Forest (Το Δάσος)


Εικόνα 4

Έχετε βρεθεί ποτέ σε μια εκκλησία σαν κι αυτή; Ρίξτε μια ματιά γύρω σας. Μπορείτε να δείτε ότι δεν υπάρχουν παρεκκλήσια στους διαδρόμους και πολύ λίγα αγάλματα μέσα στη βασιλική; Ο πρωταγωνιστής εδώ είναι ο ίδιος ο χώρος. Οι εικόνες αυτού του ναού βρίσκονται στο εξωτερικό και αφηγούνται την ιστορία της ζωής του Ιησού.

Ο αρχιτέκτονας σχεδίασε αυτό το εσωτερικό σαν να ήταν ένα τεράστιο δάσος.

Η φύση αποτελεί ουσιαστική επιρροή στο έργο του Γκαουντί, τόσο πολύ που έφτασε να τη θεωρεί τον πραγματικό του αφέντη. Παρατηρήστε τις κολώνες που σας περιβάλλουν. Μοιάζουν με δέντρα, έτσι δεν είναι;

Πάνω απλώνονται σαν κλαδιά, φτάνοντας μέχρι το ταβάνι.

Αυτή η δομή δεν είναι απλώς αισθητική, καθώς τα "κλαδιά" στην πραγματικότητα στηρίζουν την θολωτή οροφή. Η λύση επιτρέπει στο κτίριο να φτάσει σε μεγάλο ύψος χωρίς την ανάγκη για τις εξωτερικές ενισχύσεις που χαρακτηρίζουν τους μεσαιωνικούς καθεδρικούς ναούς. Ο συνδυασμός αισθητικής και αποτελεσματικότητας είναι ένα καθοριστικό στοιχείο του έργου του Γκαουντί.

Θα μπορούσαμε να περιγράψουμε τη βασιλική ως "ναό του φωτός". Το φως διαχέεται άφθονα μέσα από τα μεγάλα παράθυρα και τους φεγγίτες που είναι τοποθετημένοι στους θόλους.

Παρατηρήστε τα διαφορετικά χρώματα των βιτρό. Αυτά στην Πρόσοψη της Γέννησης διαθέτουν αποχρώσεις του μπλε και ψυχρότερους τόνους που ταιριάζουν με το πρωινό φως. Αντίθετα, τα παράθυρα που βλέπουν προς τα δυτικά στην άλλη πλευρά είναι πιο ζεστά, με τις πορτοκαλί αποχρώσεις του ηλιοβασιλέματος. Αυτά τα βιτρό αποτελούν μέρος της Πρόσοψης των Παθών. Τα βιτρό είναι έργο του καλλιτέχνη Joan Vila-Grau, ο οποίος ακολούθησε τις οδηγίες που έθεσε ο Γκαουντί. Ας κατευθυνθούμε τώρα προς τη διάβαση. Βλέπετε αυτές τις τέσσερις κοκκινωπές κολόνες; Οι ψηλότερες και παχύτερες στο ναό, είναι κατασκευασμένες από πορφυρίτη, ένα εξαιρετικά ανθεκτικό είδος πέτρας. Στο μέλλον, αυτές οι κολόνες θα στηρίζουν τον πύργο του Ιησού Χριστού. Θυμάστε πόσο ψηλός θα είναι ο πύργος; 172,5 μέτρα. Και αυτός ο αριθμός δεν είναι τυχαίος. Υπάρχει ένας λόγος για όλα σε αυτήν τη βασιλική. Ο Γκαουντί ήθελε ο ψηλότερος πύργος του ναού να είναι ελαφρώς μικρότερος από το κοντινό όρος Μοντζουίκ. Αναφέρεται ότι είπε ότι το έργο του ανθρώπου δεν πρέπει ποτέ να ξεπερνά αυτό του Θεού. Στα πάνω τμήματα αυτών των τεσσάρων κιόνων, στο ύψος των κόμβων, θα δείτε διάφορα σύμβολα. Κάθε στήλη είναι αφιερωμένη σε έναν από τους τέσσερις Ευαγγελιστές. Το λιοντάρι αντιπροσωπεύει τον Μάρκο. Ο άγγελος είναι για τον Ματθαίο. Ο ταύρος είναι σύμβολο του Λουκά και ο αετός είναι για τον Ιωάννη.

Μέσα στον ναό, βρίσκουμε περαιτέρω αναφορές στην Αγία Οικογένεια. Ακριβώς κάτω από τη διασταύρωση, στο πάτωμα, υπάρχει ένα ψηφιδωτό με τα αρχικά του Ιησού, της Μαρίας και του Ιωσήφ. Κοιτάζοντας προς την κατεύθυνση της Πρόσοψης της Γέννησης, πάνω από την πόρτα, μπορούμε να δούμε ένα γλυπτό αφιερωμένο στον Άγιο Ιωσήφ. Στην αντίθετη πλευρά, πάνω από την πόρτα που οδηγεί στην Πρόσοψη του Πάθους, υπάρχει ένα άγαλμα της Παναγίας. Και στο κέντρο, πάνω από την Αγία Τράπεζα, βρίσκεται η εικόνα του σταυρωμένου Χριστού. Πάνω από τη φιγούρα υπάρχει μια μεγάλη κρεμαστή μπαλδαχίνη, εμπνευσμένη από αυτήν που σχεδίασε ο Γκαουντί για τον Καθεδρικό Ναό της Μαγιόρκα. Είναι διακοσμημένη με στάχυα σιταριού και τσαμπιά σταφυλιών, που συμβολίζουν το ψωμί και το κρασί της Θείας Ευχαριστίας. Πενήντα λάμπες φωτίζουν τον χώρο παραπέμποντας στην Πεντηκοστή, η οποία τιμά την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος στους αποστόλους 50 ημέρες μετά την ανάσταση του Χριστού.

Αν σηκώσετε τα μάτια σας λίγο παραπέρα, θα βρείτε μια άλλη εικόνα. Βλέπετε το επιχρυσωμένο τρίγωνο κάτω από την αψίδα; Αυτό αντιπροσωπεύει τον Θεό τον Δημιουργό. Είναι τοποθετημένο σε έναν φεγγίτη σε σχήμα μάλλον δύο χοανών, σχεδιασμένο να παγιδεύει το ηλιακό φως από τη μία πλευρά και να το διαδίδει από την άλλη. Γνωστό ως υπερβολοειδές, μπορείτε να δείτε αρκετά παραδείγματα αυτού του σχήματος κατά μήκος της οροφής.

Τώρα κατευθυνθείτε προς το κάτω μέρος του κυρίως ναού, προς το τραπέζι με την ανάγλυφη κάτοψη της βασιλικής.

5. Interior of the Basilica (Εσωτερικό της Βασιλικής)


Εικόνα 5

Αυτή η στάση περιέχει μια λειτουργία επαυξημένης πραγματικότητας.

Όπως δείχνει αυτό το μοντέλο, ο ναός έχει κάτοψη λατινικού σταυρού, όπως συνηθίζεται στους γοτθικούς καθεδρικούς ναούς. Ο κοντός βραχίονας του σταυρού εκτείνεται από την πρόσοψη της Γέννησης έως την πρόσοψη του Πάθους και έχει μήκος 60 μέτρα. Ο μακρύτερος βραχίονας εκτείνεται από την πρόσοψη της Δόξας, όπου βρισκόμαστε τώρα, έως την αψίδα και έχει μήκος 90 μέτρα.

Αυτό μας δίνει την πρώτη μας σαφή εικόνα της κάτοψης της Sagrada Familia, καθώς το μοναστήρι εμποδίζει την θέα μας από έξω.

Ο Γκαουντί χρησιμοποίησε την κοινή λογική κατά το σχεδιασμό του μοναστηριού. Είναι περιφραγμένο και περιβάλλει ολόκληρη την κατασκευή. Αυτό καθιστά δυνατή τη διεξαγωγή πομπών στο εσωτερικό χωρίς να χρειάζεται να βγείτε από το κτίριο ή να διασχίσετε τον κυρίως ναό και τους διαδρόμους. Επιπλέον, αυτή η λύση αξιοποιεί στο έπακρο το οικοδομικό τετράγωνο στο οποίο βρίσκεται ο ναός.

Η βασιλική έχει πέντε κύρια τμήματα: τον κεντρικό κυρίως ναό και δύο διαδρόμους εκατέρωθεν, και η αναλογική σχέση μεταξύ τους είναι σημαντική. Για παράδειγμα, η απόσταση μεταξύ κάθε κολόνας στους διαδρόμους είναι 7,5 μέτρα. Αν πολλαπλασιάσουμε αυτόν τον αριθμό επί δύο, παίρνουμε το πλάτος του κυρίως ναού: 15 μέτρα. Και αν διπλασιάσουμε αυτόν τον αριθμό για άλλη μια φορά, το αποτέλεσμα είναι το ύψος των διαδρόμων: 30 μέτρα. Ο κεντρικός ναός υψώνεται σε ύψος 45 μέτρων, που είναι άλλο ένα πολλαπλάσιο του 7,5. Μπορείτε να επαληθεύσετε αυτές τις αναλογίες απλώς κοιτάζοντας;

Τα κλιμακωτά φεγγάρια, ή οι υπερυψωμένες στοές, που φαίνονται στους διαδρόμους, προορίζονται για τη χορωδία. Να ένα περίεργο γεγονός: οι σκούρες κουκκίδες διάσπαρτες στα κιγκλιδώματα αντιπροσωπεύουν μουσικές νότες στις παρτιτούρες λειτουργικών ύμνων.

Σταθείτε ξανά μπροστά από την Αγία Τράπεζα. Θέλετε να ανακαλύψετε πώς φαίνεται το εσωτερικό του Πύργου της Παναγίας; Πατήστε το κουμπί επαυξημένης πραγματικότητας στην κινητή σας συσκευή. Σηκώστε το μέχρι να εμφανιστεί στην οθόνη το επιχρυσωμένο τρίγωνο κάτω από τον θόλο. Μόλις ολοκληρώσετε αυτήν την εμπειρία, γυρίστε έτσι ώστε η πλάτη σας να είναι στραμμένη στο ιερό. Τώρα μπορείτε να δείτε μια αναπαραγωγή των κύριων θυρών στην Πρόσοψη της Δόξας. Μεταγεγραμμένη από πάνω τους είναι η πιο σημαντική προσευχή για τους Χριστιανούς: το Πάτερ Ημών.

5.1. The Glory Facade Doors (Οι Πόρτες της Πρόσοψης της Δόξας)


Εικόνα 5.1

Τώρα κοιτάτε το εσωτερικό της Πρόσοψης της Δόξας, η οποία γιορτάζει την αιώνια ζωή που έφερε η ανάσταση του Ιησού Χριστού. Μόλις ολοκληρωθεί το κτίριο, αυτή θα είναι η κύρια είσοδος στη βασιλική. Ήταν επιθυμία του Γκαουντί η είσοδος να βρίσκεται στην πλευρά του ναού που βλέπει στη θάλασσα.

Οι πόρτες έχουν ήδη ολοκληρωθεί και έτσι θα φαίνονται από έξω. Κατασκευασμένες από μπρούντζο, είναι έργο του γλύπτη Josep Maria Subirachs. Στο κέντρο, η Κυριακή Προσευχή έχει γραφτεί στα καταλανικά. Και γύρω της, η ακόλουθη φράση έχει μεταφραστεί σε 50 διαφορετικές γλώσσες: "Δώστε μας σήμερα το επιούσιο ψωμί μας".

Με αυτό το μήνυμα, η Sagrada Familia απευθύνει ένα θερμό καλωσόρισμα σε όλους τους επισκέπτες της, ανεξάρτητα από το από πού προέρχονται.

Αν κοιτάξουμε ψηλά, θα δούμε μια μορφή που μοιάζει με πολεμιστή. Αυτό το γλυπτό, επίσης από τον Subirachs, είναι μια αναπαράσταση του Sant Jordi, ή Αγίου Γεωργίου, του προστάτη αγίου της Καταλονίας.

Στο κάτω δεξί τμήμα του πίσω τοίχου, θα βρείτε μια πλάκα. Την βλέπετε; Αυτή τιμά τον καθαγιασμό της βασιλικής από τον Πάπα Βενέδικτο ΙΣΤ΄ στις 7 Νοεμβρίου 2010.

Η λειτουργία συνοδεύτηκε από τις φωνές 700 ατόμων στο πατάρι της χορωδίας που επισκεφτήκαμε νωρίτερα. Ο εορτασμός ήταν επίσης ένας φόρος τιμής στον Γκαουντί, για τον οποίο η μουσική ήταν βασικό μέρος της λειτουργίας. Απλώς φανταστείτε τον ήχο όλων αυτών των φωνών που πλημμύριζαν τον ναό...

6. Columns and vaults (Κίονες και θόλοι)


Εικόνα 6

Αυτή η στάση περιέχει μια λειτουργία επαυξημένης πραγματικότητας.

Τώρα, ας κάνουμε μια τελευταία βόλτα στους διαδρόμους. Όπως σε ένα πραγματικό δάσος, εδώ βρίσκουμε μια ποικιλία ειδών δέντρων. Παρατηρήστε τις ανεπαίσθητες διαφορές στο χρώμα, το πάχος και την υφή καθώς παρατηρείτε τις πολλές κολώνες. Είναι κατασκευασμένες από διάφορα υλικά, ανάλογα με το βάρος που πρέπει να αντέξουν. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, οι τέσσερις κολόνες στη διάβαση, οι οποίες έχουν μια πιο κοκκινωπή απόχρωση, είναι κατασκευασμένες από πορφυρίτη και τελικά θα συγκρατήσουν τον ψηλότερο και βαρύτερο πύργο, αυτόν του Ιησού Χριστού. Οι σκούρες γκρι κολώνες είναι κατασκευασμένες από βασάλτη, ενώ οι ανοιχτόχρωμες γκρι κολώνες είναι από γρανίτη και οι κολόνες στους διαδρόμους είναι από ψαμμίτη.

Νωρίτερα, είδαμε πώς τα κλαδιά ενσωματώνονται στους θόλους του ναού.

Όταν κοιτάτε ψηλά, δεν νιώθετε σαν να βλέπετε κομμάτια ουρανού μέσα από τις κορυφές των δέντρων;

Δεν μπορούμε να φύγουμε από αυτόν τον χώρο χωρίς να ρίξουμε μια τελευταία ματιά στα βιτρό παράθυρα. Έχετε παρατηρήσει τα ονόματα που είναι γραμμένα πάνω σε αυτά; Αυτά είναι τα ονόματα αγίων και ιερών από όλο τον κόσμο.

Ας προχωρήσουμε τώρα στον διάδρομο προς τις πόρτες εξόδου που βρίσκονται πίσω από το άγαλμα της Παναγίας. Όταν φτάσετε εκεί, κοιτάξτε τη ροζέτα στην πρόσοψη της Γέννησης. Θέλετε να δείτε πώς μοιάζουν οι στέγες πάνω από τον κυρίως ναό και τους διαδρόμους; Πατήστε το κουμπί επαυξημένης πραγματικότητας στην κινητή σας συσκευή και σηκώστε το μέχρι τον θόλο μέχρι να βρείτε το σημείο στην οθόνη.

Όταν ολοκληρώσετε την εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας, περπατήστε στην περιοχή πίσω από την Αγία Τράπεζα. Μια ημικυκλική στοά την περιβάλλει. Αυτός ο χώρος, που προσκαλεί σε ήρεμη περισυλλογή, είναι γνωστός ως περίπατος. Το Παρεκκλήσι των Αγίων Μυστηρίων βρίσκεται εδώ, προορισμένο για προσευχή. Σας παρακαλούμε να περπατήσετε σε αυτήν την περιοχή σιωπηλά.

6.1. Crypt (Κρύπτη)


Εικόνα 6.1

Βρίσκεστε τώρα στην αψίδα της βασιλικής. Υπάρχουν επτά παρεκκλήσια κατά μήκος του εξωτερικού τμήματος αυτού του διαδρόμου. Αν κοιτάξετε προς το βωμό, στο επίπεδο του δαπέδου, θα δείτε πολλά παράθυρα. Περπατήστε προς τα πάνω.

Αυτό που βλέπετε μέσα από το γυαλί είναι η κρύπτη, το παλαιότερο μέρος του ναού. Χάρη σε αυτά τα ανοίγματα, ο Γκαουντί κατάφερε να φέρει φυσικό φως στη βασιλική, ακόμη και υπόγεια.

Παραδοσιακά, οι κρύπτες χρησιμοποιούνταν ως θολωτές πύλες και ταφικοί θόλοι. Η κρύπτη της Sagrada Familia περιέχει τον τάφο του δημιουργού του ναού: Αντόνι Γκαουντί.

Όταν ο Γκαουντί πέθανε αφού χτυπήθηκε από ένα διερχόμενο τραμ, χιλιάδες άνθρωποι συνόδευσαν το φέρετρό του εδώ από τον Καθεδρικό Ναό της Βαρκελώνης.

Ήταν μια από τις μεγαλύτερες εκρήξεις λαϊκής αγάπης στην ιστορία της πόλης. Ο Γκαουντί εργάστηκε στη βασιλική για 43 χρόνια, εστιάζοντας αποκλειστικά σε αυτό το έργο για τα τελευταία 12 χρόνια της ζωής του. Αυτό εξηγεί γιατί επιθυμούσε να ταφεί εδώ.

Αυτή η κρύπτη και η Πρόσοψη της Γέννησης είναι τα μόνα μέρη του ναού που ο αρχιτέκτονας έζησε για να δει ολοκληρωμένα. Και τα δύο έχουν αναγνωριστεί από την UNESCO ως Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς.

Τώρα περπατήστε προς τις πόρτες που οδηγούν στην Πρόσοψη του Πάθους.

Πριν βγείτε, στρίψτε δεξιά. Αυτό θα σας οδηγήσει στο Σκευοφυλάκιο, όπου μπορείτε να δείτε δύο αυθεντικά πιστά, κατασκευασμένα από τον Γκαουντί, από ξύλο και σφυρήλατο σίδερο. Στα τμήματα του μοναστηριού που θα συναντήσετε στο δρόμο, υπάρχει μια συλλογή λειτουργικών αντικειμένων, επίσης σχεδιασμένων από τον αρχιτέκτονα. Αυτός ο χώρος είναι γνωστός ως Οδός της Λειτουργίας. Σας προσκαλούμε να τον επισκεφθείτε.

Όταν τελειώσετε, επιστρέψτε στις πόρτες της Πρόσοψης του Πάθους και βγείτε έξω για να συνεχίσετε την περιήγηση.

6.2. Exit to the Passion Facade (Έξοδος προς την Πρόσοψη του Πάθους)


Εικόνα 6.2

Πριν φύγετε από τον ναό μέσω της Πρόσοψης του Πάθους, απέναντι από την πλευρά από την οποία μπήκατε, σταματήστε για μια στιγμή και ρίξτε μια ματιά στις πόρτες. Δεν σας θυμίζουν αυτές που είδαμε στην Πρόσοψη της Δόξας; Είναι φτιαγμένες από τον ίδιο καλλιτέχνη, Josep Maria Subirachs. Οι δύο μεσαίες πόρτες περιέχουν κείμενα από τα Ευαγγέλια που αφηγούνται τα Πάθη του Ιησού Χριστού, ενώ οι πλαϊνές πόρτες φέρουν συγκεκριμένα αποσπάσματα από αυτήν την ιστορία.

Πρόκειται να δείτε την πιο δραματική πρόσοψη της Sagrada Familia: αυτή που αντιπροσωπεύει τα Πάθη του Ιησού Χριστού.

6.3. Sculptures (Γλυπτά)


Εικόνα 6.3

Σας προτείνουμε να ξεκινήσετε την εξέταση της πρόσοψης από το κάτω μέρος. Στην αριστερή άκρη, βλέπουμε μια ομάδα γλυπτών που αναπαριστούν τον Μυστικό Δείπνο. Συνεχίστε προς τα δεξιά μέχρι να δείτε τη μορφή ενός σκύλου ξαπλωμένου. Ο σκύλος είναι σύμβολο πίστης, μιας πίστης που έχει διαλυθεί από την προδοσία, η οποία αναπαρίσταται λίγο πιο πέρα από τη μορφή του Ιούδα που φιλάει τον Ιησού.

Αν συνεχίσουμε να κινούμαστε από αριστερά προς τα δεξιά, ανάμεσα στις δύο πόρτες βρίσκουμε το μαστίγωμα του Χριστού. Πιο δεξιά συναντάμε τον Άγιο Πέτρο, καθισμένο και ταραγμένο αφού αρνήθηκε τον κύριό του τρεις φορές. Και πιο δεξιά, ο Πόντιος Πιλάτος διαλογίζεται τι να κάνει με τον Μεσσία, που φαίνεται στο πλευρό του να φοράει το αγκάθινο στεφάνι και να πλαισιώνεται από δύο εκατόνταρχους.

Καθώς στρίβετε τώρα προς τα αριστερά, σχεδόν στη μέση της πρόσοψης, κοιτάξτε ψηλά. Ο Υιός του Θεού κουβαλάει τον σταυρό καθώς περπατάει στο δρόμο προς τον Γολγοθά. Τώρα συνεχίστε προς τα αριστερά. Ακριβώς πάνω από την εικόνα του Λογγίνου έφιππου, μπορούμε να δούμε τρεις καθιστές μορφές. Αυτοί είναι οι στρατιώτες που παίζουν ζάρια για τα ενδύματα του Χριστού. Και αν γυρίσουμε ξανά, αυτή τη φορά προς τα δεξιά, σταματώντας ακριβώς στο κέντρο της πρόσοψης, τι βρίσκουμε; Την εικόνα του σταυρωμένου Χριστού.

Κάντε ένα βήμα πίσω για να αποκτήσετε μια προοπτική. Στην κορυφή της γέφυρας που συνδέει τους δύο κεντρικούς πύργους, μια χρυσή φιγούρα ξεχωρίζει. Την βλέπετε; Αντιπροσωπεύει τον Ιησού στον παράδεισο, μετά την ανάσταση. Όσο λυπηρό κι αν είναι, αυτή η πρόσοψη περιέχει επίσης ένα μήνυμα ελπίδας.

Όλες οι φιγούρες σε αυτήν την πρόσοψη είναι φιλοτεχνημένες από τον Josep Maria Subirachs. Ο καλλιτέχνης εργάστηκε στον ναό για σχεδόν 20 χρόνια και τον εμπλούτισε με το προσωπικό του στυλ. Ωστόσο, ήταν πάντα πολύ καλά ενημερωμένος για τον ρόλο του στη συνέχιση του έργου του Γκαουντί και προσπάθησε να τιμήσει τον αρχιτέκτονα σε διάφορα γλυπτά. Οι στρατιώτες που βλέπουμε κάτω από την εικόνα της σταύρωσης, για παράδειγμα, δεν φορούν τυπικά ρωμαϊκά κράνη, αλλά καλύμματα κεφαλής, σαφώς εμπνευσμένα από τις καμινάδες στη Λα Πεδρέρα, ένα άλλο κτίριο που ο Γκαουντί κληροδότησε στην πόλη της Βαρκελώνης. Στην ίδια ομάδα, στα αριστερά, βρίσκουμε μια ακόμη πιο προφανή αναφορά.

Ο γλύπτης έχει δώσει σε έναν από τους Ευαγγελιστές το πρόσωπο του ίδιου του αρχιτέκτονα.

Και ένα τελευταίο σημείο ενδιαφέροντος. Βλέπετε το τετράγωνο στα αριστερά του γλυπτού που απεικονίζει το φιλί του Ιούδα; Είναι ένα μαγικό τετράγωνο. Απλώς προσπαθήστε να προσθέσετε οποιαδήποτε από τις γραμμές προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Τι προκύπτει;

Το άθροισμα είναι πάντα 33, η ηλικία του Ιησού κατά τη στιγμή του θανάτου του.

7. Passion Facade (Πρόσοψη του Πάθους)


Εικόνα 7

Αυτή η στάση περιέχει μια λειτουργία επαυξημένης πραγματικότητας.

Ο Γκαουντί σχεδίασε πώς ήθελε να μοιάζει αυτή η πρόσοψη. Ήθελε να αντανακλά το Πάθος του Χριστού σε όλη του τη σκληρότητα, να αποτυπώνει τον πόνο του.

Κοιτάξτε τις τεράστιες κεκλιμένες κολώνες που πλαισιώνουν την είσοδο. Μοιάζουν λίγο με τεντωμένους μύες, έτσι δεν είναι; Και αυτές ακριβώς από πάνω - δεν μοιάζουν με πλευρά; Σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του αρχιτέκτονα, αυτή η πρόσοψη θα έπρεπε να είναι «σκληρή, γυμνή, σαν να είναι φτιαγμένη από κόκαλα».

Αφιερώστε λίγο χρόνο για να θυμηθείτε την εικόνα της Πρόσοψης της Γέννησης. Τι έντονη αντίθεση μεταξύ της αυστηρότητας που βλέπουμε εδώ και της ευφορίας που βρίσκεται εκεί... Και υπάρχει μια ακόμη αντίθεση. Όπως είδαμε, οι διάφορες προσόψεις της Sagrada Familia αφηγούνται την ιστορία των πιο σχετικών γεγονότων στη ζωή του Ιησού Χριστού. Ωστόσο, το εσωτερικό του ναού είναι ένας χώρος που μας προσκαλεί να στρέψουμε τις σκέψεις μας προς τα μέσα.

Τώρα που είστε πιο εξοικειωμένοι με τη δομή της βασιλικής, πιστεύετε ότι θα μπορούσατε να εντοπίσετε το μοναστήρι; Από εδώ, μπορείτε να δείτε δύο τμήματα, ένα εκατέρωθεν της στοάς. Το τμήμα στα αριστερά περιέχει την έκθεση λειτουργικών αντικειμένων που επισκεφτήκατε νωρίτερα. Δίπλα του βρίσκεται το Σκευοφυλάκιο, το οποίο μπορείτε να αναγνωρίσετε από το σχήμα του τρούλου του και τα τριγωνικά παράθυρά του.

Εδώ είναι το μέρος όπου οι ιερείς προετοιμάζονται και ντύνονται για τη λειτουργία, και όπου φυλάσσονται τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια των λειτουργικών τελετών. Δεξιά της στοάς υπάρχουν δύο επίπεδα μεγάλων παραθύρων. Η άνω σειρά αντιστοιχεί στον κεντρικό κυρίως ναό, ενώ η κάτω βαθμίδα βγαίνει στον διάδρομο. Παρατηρήστε τις λεπτομέρειες στις κορυφές: αυτά είναι καλάθια με φρούτα. Σε αυτή την πλευρά, την Πρόσοψη του Πάθους, υπάρχουν καλάθια με χειμερινά φρούτα: πορτοκάλια, λωτούς, κάστανα κ.λπ. Στην άλλη πλευρά, αυτή της Πρόσοψης της Γέννησης, τα φρούτα είναι πιο χαρακτηριστικά του καλοκαιριού. Αυτά τα γλυπτά, φτιαγμένα από θραύσματα γυαλιού και κεραμικά, είναι έργο του Etsuro Sotoo.

Το ανεξάρτητο κτίριο από τούβλα στα δεξιά σας στεγάζει τα σχολεία Sagrada Familia. Ο Γκαουντί το σχεδίασε για τους γιους και τις κόρες των εργαζομένων του ναού και για όλα τα παιδιά της περιοχής. Είναι αρκετά εντυπωσιακό χάρη στα κυματιστά σχήματά του, τα οποία επαινέθηκαν από εξέχοντες αρχιτέκτονες όπως ο Le Corbusier.

Κοιτάξτε ξανά την πρόσοψη. Βρείτε το τριγωνικό αέτωμα πάνω από την είσοδο. Η σκηνή δείχνει τις γυναίκες να φτάνουν στον τάφο. Κρυμμένος πίσω από αυτόν είναι ο Κήπος του Κυματίου, ένας χώρος που συμβολίζει τον κήπο όπου θάφτηκε ο Ιησούς αφού πέθανε στον σταυρό. Θέλετε να το δείτε; Ενεργοποιήστε το κουμπί επαυξημένης πραγματικότητας στην κινητή σας συσκευή και σηκώστε το μέχρι να εμφανιστεί στην οθόνη ο πέτρινος σταυρός στην κορυφή του τριγώνου.

7.1. Goodbye


Εικόνα 7.1

Ο Γκαουντί αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής του στην κατασκευή της «Σαγκράδα Φαμίλια». Τους τελευταίους μήνες της ζωής του, μάλιστα, έζησε σε αυτήν. Ωστόσο, γνώριζε πολύ καλά ότι δεν θα ζούσε για να δει τον ναό «ολοκληρωμένο». Αυτό εξηγεί γιατί άφησε πίσω του τόσα πολλά μοντέλα και σχέδια, ώστε όσοι συνέχιζαν το έργο του να έχουν οδηγίες για να τους καθοδηγούν.

Από τον θάνατο του Γκαουντί, πολλοί άνθρωποι έχουν επενδύσει τον χρόνο, την προσπάθεια και το ταλέντο τους στο έργο. Ο Τζόρντι Φαούλι είναι επί του παρόντος ο επικεφαλής αρχιτέκτονας.

Η Σαγκράδα Φαμίλια είναι πράγματι το όνειρο ενός ανθρώπου, αλλά είναι επίσης και μια «συλλογική προσπάθεια».

Σας ενθαρρύνουμε τώρα να επισκεφθείτε το μουσείο που βρίσκεται κάτω από τον «ναό». Εκεί, θα βρείτε μια συλλογή αντικειμένων που θα σας δώσουν μια ακόμη καλύτερη κατανόηση του έργου της βασιλικής. Μία έκθεση εξηγεί τη σύνδεση μεταξύ του έργου του Γκαουντί και της φύσης, και θα έχετε επίσης την ευκαιρία να δείτε ένα αντίγραφο του διάσημου αντίστροφου μοντέλου κρεμαστών βαρών που ο αρχιτέκτονας σχεδίασε για να υπολογίσει τη δομή της εκκλησίας της Κολονίας Γκουέλ.

Από το μουσείο, μπορείτε να δείτε το τρέχον εργαστήριο μοντελιστών, όπου οι εργασίες συνεχίζονται σύμφωνα με τις μεθόδους του Γκαουντί, χρησιμοποιώντας μοντέλα που τώρα παράγονται με τρισδιάστατους εκτυπωτές.

Και τώρα, έχουμε φτάσει στο τέλος της ξενάγησής μας. Αν θέλετε να παρακολουθήσετε την πρόοδο των εργασιών κατασκευής, επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας.

Μόλις βγείτε από το κτίριο, σας συνιστούμε να αποχαιρετήσετε τη βασιλική κάνοντας μια τελευταία βόλτα γύρω από την περίμετρο. Σημειώστε την τρέχουσα κατάστασή της, ώστε να μπορείτε να εκτιμήσετε πόσο μακριά έχει φτάσει το έργο την επόμενη φορά που θα την επισκεφθείτε. Και, το πιο σημαντικό, να θυμάστε ότι αυτό που είδατε σήμερα είναι το μήνυμα της χριστιανικής πίστης χαραγμένο στην πέτρα. Ένας παγκόσμιος ναός όπου όλοι είναι ευπρόσδεκτοι.